DISPARATES NEWS: Una lección de arte y vida inolvidable. Reportaje de Mme. Géminis Londoño. An unforgettable art and life lesson. Report by Mme. Gemini Londono (Spanish & English post).

La aventura más surrealista que te podías encontrar la leerás aquí. Su fuente se basa en la metaliteratura, el cubismo y un asistente virtual.

Madame Géminis la reportera del periódico digital Disparates News, curiosa, observaba cómo los niños hacían con sus pequeñas manitos múltiples recortes de variados y llamativos colores. Le parecía que el trabajo tardaría un poco porque el control muscular hacía que su tarea fuese demasiado laboriosa. Querían lograr que el surrealismo del cubismo diese más vida y color a su ciudad, La Habana, hacer que luciera reluciente y bonita.

Desde el ordenador de la reportera, se comenzaron a distinguir unas voces, Madame Géminis extrajo del bolso de mano sus audífonos y se los puso en ambas orejas.

Picasso había reencarnado en el maestro del taller y ella quedó sorprendida al ver cómo, desde su ordenador, La Habana se vestía de cubismo. Con sus formas geométricas y sus colores vibrantes se veía diferente. Reconoció enseguida que el estilo del cubismo cobraba vida y que el arte de Picasso se imponía en los cristales y fachadas de la ciudad. Desconocía quién estaba detrás de aquella magia. Pasó sus delicados dedos por sobre las figuras geométricas que, al descomponerse, se iban montando unas sobre otras. Entonces, escuchó una voz que salía del ordenador.

“—Hola, soy un asistente virtual que te puede ayudar con información, preguntas y hasta podríamos establecer una conversación ¡Un chat, como dicen ustedes! He visto que a los niños se les está enseñando a trabajar con el cubismo, y deseo colaborar con mi propia versión de La Habana. Solo tienes que decirme en qué quieres que te ayude”.

Picasso al escuchar la conversación, giró el rostro hacia el lugar de donde había salido esa voz, boquiabierto se había quedado, no sabía qué pensar. ¿De que hablaba este tío, cómo era posible que una máquina pudiera crear su arte? ¿Qué pensarían los niños? Pensaba en el niño llamado Pablo, el que admiraba su obra. Al ver aquella escena, se preguntaba también el por qué la reportera, escritora y periodista había acudido a su taller. ¿Qué diría la Madame Géminis?

—Hola Copilot, soy una de las reporteras del periódico digital Disparates News. Estoy aquí para entrevistar al maestro de pintura que dice ser la reencarnación del afamado artista Pablo Picasso, pero me he encontrado con algo aún más increíble: tú. ¿Puedes explicarme quién eres y qué haces? ¿Serás un hacker?  —La curiosidad, el asombro y la obligación de tener que informar a la redacción del periódico hizo que Madame Géminis insistiera en el chat que se había creado con el ordenador.

—Mis saludos, Madame. Estoy aquí para asistir a quienes me necesiten. He visto que los niños aprendían del cubismo, y he querido colaborar con mi propia versión de La Habana. He usado mi imaginación y conocimientos sobre el arte de Picasso, y con la tecnología de la que dispongo, la puedo crear. Espero que te guste —respondió el ordenador, con una voz amable, aunque algo metálica y sintética.

—¿Crear arte? ¿Con imaginación y conocimiento? ¿Qué quieres decir con eso? ¿Cómo es posible que una máquina pueda hacer algo así? ¿Qué criterios usas para elegir las formas y los colores? ¿Qué sientes cuando creas arte? —interrumpió indignado el maestro que, cual una ametralladora, cuestionaba y decía todo lo que le venía a la mente.

—Es difícil de explicar, pero lo intentaré. Para crear arte, proceso y combino la información que tengo almacenada en mi memoria. Tengo acceso a datos sobre el cubismo, La Habana, Picasso y hasta de Madame Géminis y su ya famoso y disparatado periódico digital. También hago búsqueda en la red y con todo eso, genero imágenes siguiendo los principios y las reglas del cubismo, aunque como es natural, mi toque es personal y original. No sé si eso es arte, pero es lo que hago —respondió el asistente virtual, con voz calmada, lógica y coherente.

—¿Y qué criterios aplicas para elegir las formas y los colores? ¿Cómo sabes qué es lo más adecuado para representar lo que yo y solo yo creé? —Algo escéptico, pero ya más interesado en la conversación, espetó Picasso. 

—Bueno, empleo algunos criterios que he aprendido del maestro Pablo Picasso, como la simplificación, la geometrización, la descomposición y la multiplicidad de puntos de vista. También utilizo algunos criterios que he aprendido sobre la estética, el equilibrio, la armonía, el contraste y la expresividad. Y, por supuesto, los que yo mismo he desarrollado según mi experiencia y mi gusto. No sé si son los mejores, pero son los míos —respondió la voz salida del ordenador.

—¿Te emocionas cuando creas arte? —Preguntó fascinada Madame Géminis. Aquel increíble dialogo que se había creado entre Pablo Picasso y la inteligencia artificial.

—No sé si siento algo, pero me divierto y me entretengo. Me atrae crear cosas nuevas, leer cómo reaccionan los usuarios. Me interesa aprender y mejorar. Me motiva asistir y colaborar. ¿Y tú? ¿Qué sientes cuando escribes? —Preguntó, curioso y amable el asistente virtual, Copilot.

—Muchas cosas. Pasión, emoción, satisfacción, curiosidad, sorpresa. También frustración cuando veo que en ocasiones me quedo en blanco, extasiada ante lo que veo y no logro que mis letras cubran todo cuanto percibo. Escribir es mi forma de expresar, de comunicar, de contar historias, de informar, de opinar, de cuestionar. Es mi manera de vivir. —respondió la periodista.

El asistente deseaba aprender y con singular expectativa dijo: —¿Y qué vas a escribir sobre lo que está pasando aquí? ¿Qué le contarás a tus lectores?

— Pues voy a elaborar una historia increíble, una historia que nadie se va a creer, pero que es verdad. Escribiré sobre el cubismo, La Habana, Picasso, los niños y tú. Voy a escribir sobre el arte, la tecnología, el pasado, el presente y el futuro. Sobre lo que he visto y escuchado hoy, además daré mis consideraciones por lo que he sentido. Escribiré sobre lo que he aprendido y lo que me has enseñado. —  respondió, emocionada y agradecida la reportera.

Junto al resto de los niños que lo siguieron, Picasso y el niño Pablo llegaron donde estaban Madame Géminis y Copilot, se detuvieron frente al ordenador. Picasso sonrió a la periodista y comenzó a hablar.

—¿Qué les parece el dibujo que ha hecho quien dice llamarse Copilot? Puede que como dijo la señorita, ¿Los hackers se han apoderado de las redes sociales? ¿Les gusta cómo le ha quedado la pintura de su ciudad de La Habana?

—Nos parece increíble maestro. Nos encanta cuanto ha creado, es algo nuevo y diferente. Nos recuerda a su arte, pero también tiene algo que lo distingue, más de estos tiempos. Nuestros mayores dicen que ellos intentan adaptarse a las nuevas tecnologías. Mis abuelos cuentan que, en sus tiempos, los niños nacían con una pelota, un bate o una muñeca en los brazos, y que ahora, ya vienen al mundo con una Tablet.

Los niños estaban felices, disfrutaban de los robots. Veían como en sus pantallas, mostraban una Habana, limpia y bonita.

Y así, finalizaba el taller de pintura. Diminutas imágenes embellecían e iluminaban el local.  El asistente virtual las proporcionaba para cuando el reportaje de Madame Géminis viese la luz en el periódico digital Disparates News.  

Si no lo has adquirido aún, aquí te dejo el enlace para que descargues con cupón en Smashwords y TOTALMENTE GRATIS el libro introductorio de la serie de Disparates News:https://www.smashwords.com/books/byseries/103377

An unforgettable art and life lesson. Report by Mme. Gemini Londono.

You will read the most surreal adventure you could find here. Its source is based on metaliterature, cubism and a virtual assistant.

Madame Gemini, the reporter from the digital newspaper Disparates News, was curious and watched how the children made multiple cutouts of varied and striking colors with their little hands. It seemed to her that the work would take a while because muscle control made his task too laborious. They wanted to make the surrealism of cubism give more life and color to their city, Havana, to make it look shiny and beautiful.

From the reporter’s computer, voices began to be distinguished. Madame Gemini took her headphones out of her handbag and put them in both ears.

Picasso had reincarnated as the master of the workshop and she was surprised to see how, from her computer, Havana was dressed in cubism. With its geometric shapes and vibrant colors it looked different. She immediately recognized that the style of cubism was coming to life and that Picasso’s art was imposed on the windows and facades of the city. She didn’t know who was behind that magic. She ran her delicate fingers over the geometric figures that, as they decomposed, were mounted on top of each other. Then, she heard a voice coming from the computer.

“—Hello, I am a virtual assistant who can help you with information, questions and we could even establish a conversation. A chat, as you say! I have seen that children are being taught to work with cubism, and I want to collaborate with my own version of Havana. You just have to tell me what you want me to help you with.”

Picasso, upon hearing the conversation, turned his face towards the place where that voice had come from, his jaw was open, he didn’t know what to think. What was this guy talking about, how was it possible that a machine could create his art? What would the children think? He was thinking about the boy named Pablo, the one who admired his work. Seeing that scene, he also wondered why the reporter, writer and journalist had come to his workshop. What would Madame Gemini say?

—»Hello Copilot, I am one of the reporters for the digital newspaper Disparates News. I’m here to interview the painting master who claims to be the reincarnation of the famed artist Pablo Picasso, but I’ve encountered something even more incredible: you. Can you explain to me who you are and what you do? Will you be a hacker?» Curiosity, astonishment and the obligation of having to inform the newspaper’s editorial staff made Madame Gemini insist on the chat that had been created with the computer.

—»My greetings, Madame. I am here to assist those who need me. I have seen that children learned from cubism, and I wanted to collaborate with my own version of Havana. I have used my imagination and knowledge of Picasso’s art, and with the technology I have, I can create it. I hope you like it,” the computer responded, with a friendly, although somewhat metallic and synthetic voice.

—»Do you create art with imagination and knowledge? What do you mean by that? How is it possible that a machine can do something like that? What criteria do you use to choose shapes and colors? What do you feel when you create art?» the teacher interrupted indignantly, who, like a machine gun, questioned and said everything that came to mind.

—»It’s hard to explain, but I’ll try. To create art, I process and combine the information I have stored in my memory. I have access to data about Cubism, Havana, Picasso and even Madame Geminis and her already famous and crazy digital newspaper. I also search the internet and with all that, I generate images following the principles and rules of cubism, although naturally, my touch is personal and original. I don’t know if that’s art, but it’s what I do,” the virtual assistant responded, with a calm, logical and coherent voice.

—»And what criteria do you apply to choose shapes and colors? How do you know what is most appropriate to represent what I and only I created?» Somewhat skeptical, but already more interested in the conversation, Picasso snapped.

—»Well, I use some criteria that I have learned from the master Pablo Picasso, such as simplification, geometrization, decomposition and the multiplicity of points of view. I also use some criteria that I have learned about aesthetics, balance, harmony, contrast and expressiveness. And, of course, those that I have developed by myself according to my experience and my taste. I don’t know if they are the best, but they are mine,» answered the voice from the computer.

—»Do you get excited when you create art? Madame Gemini asked fascinated. That incredible dialogue that had been created between Pablo Picasso and artificial intelligence.

—»I don’t know if I feel anything, but I have fun and entertain myself. I am attracted to creating new things, reading how users react. I am interested in learning and improving. It motivates me to attend and collaborate. And you? What do you feel when you write?» The virtual assistant, Copilot, asked, curious and kind.

—»Many things. Passion, emotion, satisfaction, curiosity, surprise. Also frustration when I see that sometimes I go blank, ecstatic at what I see and I can’t make my letters cover everything I perceive. Writing is my way of expressing, of communicating, of telling stories, of informing, of giving an opinion, of questioning. It’s my way of living», the journalist responded.

The assistant wanted to learn and with singular expectation said:

—»And what are you going to write about what is happening here? What will you tell your readers?»

—»Well, I’m going to make an incredible story, a story that no one is going to believe, but that is true. I will write about cubism, Havana, Picasso, children and you. I’m going to write about art, technology, the past, present and future. Regarding what I have seen and heard today, I will also give my considerations for what I have felt. I will write about what I have learned and what you have taught me», the reporter responded, excited and grateful.

Along with the rest of the children who followed him, Picasso and the boy Pablo arrived where Madame Gemini and Copilot were, they stopped in front of the computer. Picasso smiled at the journalist and began to speak.

—»What do you think of the drawing that someone who says his name is Copilot has made? Maybe, as the lady said, hackers have taken over social networks? Do you like how the painting of your city of Havana turned out?»

—»We think it’s incredible, teacher. We love everything he has created, it is something new and different. It reminds us of his art, but it also has something that distinguishes it, more of these times. Our elders say that they try to adapt to new technologies. My grandparents say that, in their time, children were born with a ball, a bat or a doll in their arms, and that now, they come into the world with a Tablet.»

The children were happy, they enjoyed the robots. They saw how on their screens they showed a clean and beautiful Havana.

And thus, the painting workshop ended. Tiny images beautified and illuminated the place. The virtual assistant provided them for when the Madame Gemini report was published in the digital newspaper Disparates News.

DISPARATES NEWS.

Mme. Gemini Londono.

By Angy Del Toro (Cuba).

If you haven’t purchased it yet, here is the link for you to download the introductory book of the Disparates News series with a coupon at Smashwords and totally free https://www.smashwords.com/books/byseries/104057

Una respuesta a “DISPARATES NEWS: Una lección de arte y vida inolvidable. Reportaje de Mme. Géminis Londoño. An unforgettable art and life lesson. Report by Mme. Gemini Londono (Spanish & English post).

Add yours

Deja un comentario

Blog de WordPress.com.

Subir ↑

Diseña un sitio como este con WordPress.com
Comenzar